zondag 4 november 2012

Puur Geluk

Wanneer we denken aan puur geluk zoeken we meestal een verklaring bij de meeste efficiƫnte antwoorden, zoals vrienschap, liefde, vertrouwen en eerlijkheid. Deze spelen een belangrijke rol, maar wanneer je er verder over nadenkt kan men puur geluk in de kleinste dingen vinden. Geluk is iets persoonlijk, iedere persoon omschrijft het met zijn eigen woorden. Je kunt er dus geen stempel op drukken wat geluk nou wil zeggen. In dit stukje tekst ga ik jullie mijn eigen mening zeggen hoe ik geluk omschrijf en waar ik dat voor mezelf kan vinden...


Ik ben 15 winters oud. Waarom winters?? Ik ben geboren op 8 februari, toen het buiten goed aan het sneeuwen was en ik in de armen van mijn ouders lag en genoot van de liefde en warmte die ze me gaven.   Hierdoor noem ik me geen 15 lentes oud, want dat klopt niet helemaal. Ik ben een winterkind. Ik hou van de gezelligheid, van de sfeer die de winter keer op keer met zich meebrengt. Dus ja, winter maakt mij gelukkig. Begrijp me nu niet verkeerd, ik hou van alle seizoenen, maar winter voelt als 'thuis' aan... Geluk moet niet altijd iets tastbaars zijn, soms zit het gewoon tussen je beide oren. Soms voel je je ineens zo, zonder dat je er een verklaring voor hebt. 

Sommigen zoeken geluk in geld en anderen in zaken dat niet te koop zijn zoals LOVE*. Met dat eerste is niets mis mee, het is alleen dat er een bepaalde limiet is wanneer het op geld aankomt. Geluk is grenzeloos... Het hangt af  van jezelf. Hoe je erover denkt, wat je doel is, wat je wilt bereiken. Een doel hebben in het leven is heel belangrijk. Men moet altijd vooruit gaan, maar met een bepaalde snelheidslimiet. Iedereen, groot of klein, dun of dik, slap of sterk heeft nood aan rust. Dit moet je jezelf gunnen. Er zou altijd tijd moeten zijn om even tot jezelf te komen. Over dingen nadenken en bezinnen. Jezelf, je gedrag analyseren en dan eraan verder werken. Zo kan je het beste aan jezelf werken, zo kan je eventuele conflicten oplossen. De oorzaak van iets ligt niets steeds bij iemand anders, het kan aan jezelf liggen alleen merk je dit niet op. Daarom is bezinning van groot belang als je geluk zoekt. 

Geluk is altijd bij je, onzichtbaar weliswaar. Maar zoals ik al zei hangt het voor een groot deel van jezelf af. Onze keuzes, aanvoelen en vooral ons denken is heel belangrijk. Wij besturen deze, het is onze verantwoordelijkheid die je niet kunt ontwijken. 

Bedankt voor als je dit gelezen hebt.
Lieve groetjes, Eline

*LOVE= liefde,vrienschap, vertrouwen, eerlijkheid,...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten